Coronavirus

De hele wereld is in de ban van het Coronavirus. Welk nu ook verspreid is naar Europese landen waaronder Nederland.

Omdat jij binnenkort op reis gaat, hebben wij een aantal van de meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Q: Jullie hebben mijn  (ski-)reis georganiseerd, gaat de reis gewoon door?
Ja, enkel de skireizen die vertrekkend vanaf 16 maart kunnen niet meer plaats vinden aangezien de skigebieden vroegtijdig gesloten zijn. 
Heeft u een skireis geboekt vertrekkend na 16 maart dan nemen wij contact met u op om de gevolgen hiervan te bespreken. 


Q: Wat is het huidige reisadvies?
Kijk voor de laatste update op de site van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen


Q: Als ik mijn vakantie naar Oostenrijk  annuleer, krijg ik dan mijn geld terug?
Nee, zolang de reis gewoon uitgevoerd kan worden kun je op reis. Besluit je zelf om niet op reis te gaan, dan doe je dit op eigen initiatief en voor eigen kosten. Klik hier voor onze algemene voorwaarden. Indien wij jou reis niet kunnen uitvoeren moeten wij voor jou een passend alternatief regelen. 


Q: Kan ik bij annulering wel aanspraak doen op mijn eigen afgesloten reis-/annuleringsverzekering?
Indien je een reis- of annuleringsverzekering via Wens Business hebt afgesloten is de verzekering ondergebracht bij de Europeesche verzekeringen. Zij hebben de volgende voorwaarden:

“Annulering wegens een natuurramp, epidemie of aanslag in het vakantieland is niet verzekerd. Let op, of jouw bestemming een negatief reisadvies heeft van het ministerie van buitenlandse zaken. Dit wordt aangegeven met kleurcode rood of oranje, schade door molest is uitgesloten van dekking. ”
Verzekeringskaart kortlopende reisverzekering
Verzekeringskaart kortlopende annuleringsverzekering

Heb je zelf een verzekering afgesloten, check dan bij jouw eigen agent de voorwaarden.


Q: Zijn jullie aangesloten bij het calamiteiten fonds? Zo ja, dekt deze de financiele gevolgen van het Coronavirus?
Nee, wij zijn niet aangesloten bij het Calamiteitenfonds.  Maar voor de volledigheid wijzen we erop dat het Calamiteitenfonds heeft bekend gemaakt geen dekking te bieden tegen het Corona virus. Bij de start van het Calamiteitenfonds is bewust gekozen voor een beperking tot molestsituaties of natuurrampen met als gevolg hetzij gevaar voor persoon en goed van de consument hetzij aangetaste infrastructuur.


Q: Ik heb een los ticket geboekt, mag ik dit kosteloos annuleren?
Hiervoor gelden de voorwaarden van de airline; die zijn hier van toepassing. Informeer bij je luchtvaartmaatschappij of vraag ons om hulp indien nodig. 


Q: Wij vliegen met Transavia, wat is de status van hun vluchten op dit moment?
Ook onze partner Transavia houdt alles nauwlettend in de gaten. Check de informatie pagina om meer informatie te krijgen over status van vluchten van Transavia.
https://www.transavia.com/nl-NL/update-coronavirus/

Het coronavirus (COVID-19) houdt de hele wereld in zijn greep. We ondervinden nu allemaal de gevolgen en weten niet hoe lang deze situatie duurt. Ook jij hebt vast vragen. Hoe is het op jouw reisbestemming? En wat betekent dit voor je vakantie?

Je reis uitstellen
We denken graag met je mee als je je reis wilt uitstellen. Heb je een vlucht geboekt die voor 23 april vertrekt? Dan kun je je vlucht (naar dezelfde bestemming) zonder wijzigingskosten verplaatsen naar uiterlijk eind oktober. Is je nieuwe ticket duurder dan je oorspronkelijke ticket, dan betaal je wel het prijsverschil tussen deze tickets. Je kunt de datum van je vlucht makkelijk en snel online wijzigen via Mijn Transavia. Het is dus niet nodig om het Service Center te bellen. Ons Service Center heeft het door alle vragen erg druk, waardoor de wachttijd langer is dan je van ons gewend bent.

Ga je liever niet meer op reis? Annuleer dan via Mijn Transavia je boeking en vraag je betaalde belasting terug.
 


Q: Waar kan ik de voorwaarden van mijn reis-/annuringsverzekeraar vinden?
Op de website van independer wordt een duidelijk overzicht gegeven tussen de verschillende voorwaarden van de verzekeraars.
https://www.independer.nl/reisverzekering/info/annuleringsverzekering/corona-virus


Q: Wat verandert er wanneer er een negatief reisadvies wordt afgegeven voor Oostenrijk.
In principe verandert er niets, aangezien dit slechts een niet bindend advies is. Zolang wij (Wens Business Events) de reis kunnen uitvoeren zoals overeengekomen, zullen wij dit doen. Wel kan het zo zijn dat de reisverzekering in geval van een Negatief reisadvies afgegeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wel  tot uitkering of deeluitkering over gaat. Controleer dit bij jouw eigen verzekeringsmaatschappij.


Q: Kan ik altijd gratis annuleren wanneer er een "oranje" of "rood" reisadvies is voor een land of gebied?
 

Nee, dit kan zeker niet. Het annuleren van de reis zonder kosten / annuleringsvergoeding aan Wens zoals overeengekomen en opgenomen in de reisvoorwaarden, kan alleen als vaststaat dat Wens de overeengekomen reis niet kan uitvoeren. Daarvan hoeft geen sprake te zijn bij een negatief reisadvies. Wens adviseert om de eigen reisverzekering te controleren of en wanneer de annuleringskosten gedekt worden.


Q: Stel wij besluiten op reis te gaan, maar kunnen niet meer terug naar Nederland? Wie is er dan verantwoordelijk voor de gemaakte kosten?

 

De extra kosten zijn in principe voor rekening van de klant, met uitzondering van drie overnachtingen, die door de touroperator worden betaald. Daarnaast zal Wens indien het bepaalde in artikel 8 van de algemene voorwaarden van toepassing is, de terugreis naar de plaats van vertrek voor haar reizigers verzorgen. Tot meer of anders is Wens op grond van deze voorwaarden en de wet niet gehouden (zoals bijvoorbeeld extra overnachtingen, maaltijden, transferkosten, eventuele internetkosten, e.d.) Van sommige verzekeraars kun je die vergoed krijgen, maar meestal zit daar wel een plafond aan.


Q: Ik zie dat Wens Business Events geen ANVR lidmaatschap heeft, is dit nu nadelig voor onze groep?
Nee, dit heeft hier geen invloed op. Het primaire doel van de ANVR is belangenbehartiging van de bij haar aangesloten reisorganisatoren. Een onderdeel van de dienstverlening is het onderhouden van een garantiefonds voor reizigers bij financieel onvermogen/faillissement van de touroperator. Dat is hier niet aan de orde.
 


Q: Veel evenementen worden afgelast, gaat Dutchweek wel gewoon door?
 Helaas is Dutchweek Saalbach afgelast, zie hieronder het persbericht:

Update Dutchweek Saalbach 2020
 
In Oostenrijk heeft de regering  helaas moeten besluiten om geen evenementen meer toe te staan vanwege het coronavirus. De VVV en de gemeente Saalbach volgen uiteraard deze nieuwe richtlijn. Het geplande evenement in Saalbach van 18-22 maart aanstaande gaat dan ook helaas niet door. Gezondheid staat voorop.
 
Vooralsnog gelden er volgens het reisadvies van de Nederlandse overheid voor Oostenrijk “geen bijzondere veiligheidsrisico’s”. Op dit moment is het skigebied normaal open en hetzelfde geldt voor de horeca. Zoals het er nu uitziet kan je wintersport dan ook wel doorgaan, alleen dit keer zonder onze podia en artiesten. Voor actuele reisinformatie verwijzen wij naar de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen)
 
Dit is overmacht en raakt helaas iedereen, ook ons. We zijn nog in nauw overleg met de VVV en gemeente van Gerlos. Daarover volgt zo spoedig mogelijk meer info. 
 


Q: Zijn er nog verdere maatregelen nodig?
Nee, de World Health Organization, de WHO, geeft aan dat verdere maatregelen vooralsnog niet nodig zijn. Voor meer info klik hier.


Q: Waar vind ik een overzicht met een actuele status van het Coronavirus?
Op de ze kaart kun je een actuele status zien: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6


Q: Ik ben op zoek naar meer informatie, waar kan ik dit vinden?
Wil je up-to date blijven dan adviseren wij je volgende websites:
www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
https://skiinformatie.nl/liveblog-coronavirus-wintersport/
www.rivm.nl
www.who.int
https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-coronavirus-china



Social media





Klantenservice

035 303 55 55
info@wensbusinessevents.nl
© 2020
build by Mega Bite