Een artikel over duurzaam pioneren in de reisbranche

Al jarenlang staat Jeanet voor de uitdaging van duurzaam ondernemen, een kwestie die niet altijd eenvoudig is, vooral gezien de aanzienlijke impact van onze groepsreizen op het klimaat 🌏. Wat aanvankelijk als een struikelblok leek, bleek uiteindelijk een enorme kans te zijn! Persoonlijk en als Wens Business Events b.v., hebben we de kracht om mensen te motiveren en te inspireren om doordachte keuzes te maken bij zakelijke groepsreizen.

Een recent gesprek met Roos Bijen van Magazine ZOZ - Zie Oud Zuid heeft geresulteerd in een artikel waarin we vol enthousiasme ons duurzame initiatief delen. Benieuwd naar duurzame(re) reisopties, inspiratie of ideeën 💡 voor de toekomst? We luisteren graag! 👂


schermafbeelding-2024-02-16-161124-1 Jeanet van der Vlugt, eigenaar van reisorganisatie Wens Business Events, is vastberaden om de reisbranche groener te maken. Met ons deelt ze haar persoonlijke motivatie en de manier waarop ze haar bedrijf transformeert naar een meer ecologisch verantwoorde onderneming, zonder belerend te zijn.

EEN PERSOONLIJKE REIS NAAR DUURZAAMHEID Jeanet deelt hoe de zorgen van haar elfjarige zoon over het klimaat haar perspectief hebben veranderd. “Mijn zoon maakt zich enorm veel zorgen over het klimaat. Sinds hij daar zo op zit, ben ik er ook veel bewuster mee omgegaan.” Ze is zich bewust van haar uitstoot en heeft haar vlieguren aanzienlijk verminderd. Hoewel ze voor de pandemie overwoog te stoppen met haar onderneming vanwege de morele dilemma’s rondom uitstoot, heeft ze een nieuwe koers ingezet. “Bij mij is het altijd heel zwart wit, maar zo is het leven niet. Bij een benzinepomp heb je de keuze voor benzine en elektrisch. En zo is het ook bij reizen: je kunt bij ons een wintersport boeken, summer & city en ook een duurzame reis. Wij vinden het heel belangrijk, maar je hoeft er niks mee te doen, daarin heb je zelf de keuze.”

EEN BEDRIJF IN TRANSITIE
Zo’n swift maken gaat heel geleidelijk, vertelt Jeanet. “Er zit heel wat tijd, energie en training in om de mensen op te leiden zodat ze daadwerkelijk de duurzame keuzes aan de klant kunnen voorschotelen. Daar zitten we als bedrijf volop in. Ons doel voor nu is om het onderwerp duurzaamheid bij elk intakegesprek te hebben besproken.
Zijn ze daarin geïnteresseerd, dan hebben ze zelf de keuze in welke mate ze hierop in willen spelen. Van een treinreis naar Parijs tot het compenseren van de vluchten en van vegetarische menu-opties tot collectieve bijdragen, zoals een beach cleaning. Daarnaast zijn we bezig met een platform waarbij je als klant exact kan zien wat de ecologische footprint is van de reis. Voor bedrijven die duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan, is het heel fijn om dit overzichtelijk te hebben.”

HET VERSCHIL MAKEN
Jeanet wijst op de complexiteit van het proces. “Ik wil niet greenwashen,” zegt ze beslist. “Ik ben gek op reizen! En het betekent niet dat je nooit meer lange reizen mag maken, maar we willen mensen bewust maken en het als reisorganisatie anders doen dan anderen. Zo proberen wij ook zoveel mogelijk het goede voorbeeld te geven door de trein of auto te pakken in plaats van het vliegtuig. Als wij als organisatie in ieder geval iets doen, en onze klanten hierin meenemen, maak je al een verschil.” Wil jij ook het verschil maken als organisatie en toch je personeel in het zonnetje zetten? Ga dan naar www.wensbusinessevents.nl voor het uitgebreide aanbod aan (duurzame) reizen.
img-2052-1409-onaangepastorigineel-1

Kan ik helpen?