Magisch Marrakesh

Heb ik gedroomd? Dat was mijn eerste gedachte die ik kreeg toen ik in het vliegtuig zat na een 58-uur durende incentive naar Marrakesh. Samen met een detacheringsbureau heb ik de hele andere kant van Marrakesh ontdekt. Wat een bestemming! Voor sommige bekend, maar eigenlijk ook onbekend. Iedereen kent Marrakesh van de drukke steegjes (Medinas/Souks) waar mensen als mieren door elkaar heen bewegen, veel geroepen wordt en waar natuurlijk de onderhandelingen plaatsvinden. Tijdens deze incentive hebben we de pure kant van Marrakesh mogen ontdekken.

image00011-1

Om 04.00 uur verzamelden we op Schiphol Airport voor onze vlucht naar Marrakesh. Pfoe, wat een tijd, maar iedereen was enthousiast en had er zin in! In het vliegtuig wist iedereen nog een oogje dicht te doen voordat het avontuur begon. Eenmaal aangekomen in Marokko stond er een hele rij land cruisers met privéchauffeurs voor ons klaar op het vliegveld. Dus, koffers erin en instappen maar, op naar het Atlasgebergte!

Natuurlijk zijn de eerste momenten in zo’n auto onvergetelijk, de omgeving is indrukwekkend maar zeker ook een ‘wake-up-call’ naar hoe ‘anders’ we het soms in Nederland hebben. Al helemaal als we stoppen voor een licht ontbijt. Een lokale vrouw verwelkomt ons in haar ‘Berber House’. Ze laat haar huisje zien aan ons. Wist je dat ze in Marokko soms met vier generaties samenwonen in een huis?

De hele familie helpt de lokale vrouw met het serveren van Marokkaanse thee en broden. Jammer genoeg moeten we onze tocht al snel vervolgen richting het Atlasgebergte waar in een pittoreske binnentuin een overheerlijke barbecue lunch staat te wachten.

Als iedereen weer een beetje is bijgekomen, is het tijd voor actie! We springen op quads en sjezen door de woestijn heen, op naar een prachtig tentenkamp. Als we arriveren bij het tentenkamp staat er een overheerlijk welkomstdrankje voor de groep klaar en krijgt iedereen zijn luxe tent toegewezen. De tenten zijn echt geweldig! Elke tent is voorzien van een eigen toilet, douche en wastafel en een overheerlijk kingsize bed. Dit noemen we nou echt glamping. De meeste mensen springen direct in een van de zwembaden, want met een 28 graden in mei is dit overheerlijk. We eindigen de dag met een heerlijk diner in de gezamenlijk tent, waar de wijn rijkelijk vloeit en de avond tot in de late uurtjes voort wordt gezet bij het kampvuur.

De volgende ochtend is het na een lokaal ontbijt tijd om een rondje te maken op een kameel. Een ervaring die je zeker moet hebben meegemaakt, maar geloof mij; comfortabel is het niet. #allesvoordefoto

Na deze ochtend vertrekken we naar ons hotel in het centrum van Marrakesh. Bij aankomst staat er een overheerlijke lunch voor de groep klaar bij het zwembad. Vervolgens is het tijd om de stad te ontdekken! Onder begeleiding van twee gidsen worden we door de Medina van Marrakesh geleid. Natuurlijk is er ook een uurtje de tijd om aankopen voor thuis te doen en de onderhandeling skills uit te proberen. De middag wordt afgesloten met een duik in het verkoelende zwembad, waar ook geproost wordt op een heerlijke dag. In de avond vertrekken we naar een hip restaurant middenin het centrum. De avond wordt vervolgd met lekkere deuntjes, enkele dansjes en overheerlijk eten en drinken!

De wekker gaat de volgende morgen al vroeg (03.00 uur), want om 04.00 uur worden we opgehaald voor de transfer richting het Atlasgebergte. Sommigen hebben nog enkele uurtjes geslapen, de andere helft komt net uit het nachtleven gerold. In landcruisers vertrekken we richting het Atlasgebergte waar we bij aankomst de luchtballonnen al zien liggen. Nadat de luchtballonnen gevuld zijn en een korte instructie is gegeven stappen we de luchtballon in.

We stijgen tegelijkertijd met de zon, wát een zonsopgang is dit om mee te maken, één om nooit te vergeten! Na ruim 45 minuten in de ballon landen we ergens midden op de vlakte. We zien de land cruisers alweer aan komen rijden en zij brengen ons vervolgens naar het beginpunt voor een lokaal ontbijt. Na het ontbijt en het ontvangen van ons certificaat wordt iedereen weer naar het hotel gebracht, tijd voor een kleine powernap!

We sluiten de trip af met een overheerlijke lunch in de tuin van een Marokkaans badhuis. Voor het vertrek naar de luchthaven worden hier de laatste speeches gegeven, de ervaringen gedeeld en door sommige een traantje weggepikt. Een beleving en ervaring zoals deze zorgt voor een hechte band die niemand snel zal vergeten!